'Έλεγε ο Albert Camus στο Jean Guitton: «Αυτός δεν έχει σκοτώσει ποτέ ούτε μύγα». Και απαντούσε ο Guitton: «Η μύγα που δεν σκότωσε, κάπου αλλού μετέφερε την πανώλη». Έπρεπε να πουν ψύλλο, αντί μύγα, αλλά η ηθική αλήθεια παραμένει.'

  '(Ο εραστής μαζεύει ευλαβικά με τα χείλη του ένα δάκρυ που πέφτοντας απ’ το μάτι κυλάει στις υδρορροές του προσώπου, αλλά θα το αγνοούσε αν το έβρισκε στο τραπέζι της κουζίνας). Η αμαρτία εδώ είναι ειδωλολατρία (όχι μικρό πράγμα), και η τρέλλα είναι αναλυτικού τύπου: βλέπει τεράστιο ένα μικρό μέρος, καταβροχθίζει ένα κομμάτι σώματος, διαχωρίζει το σύνολο, προσβάλλει την ψυχή που φωνάζει: Εγώ, Όλο! Αλλά δεν υπάρχει στόμα που να μπορεί να καταπιεί ένα ολόκληρο σώμα. Έτσι η αδυναμία μας να εγκολπωθούμε την ολότητα, το άφατο Ένα, υποθάλπει την τρέλλα του έρωτα για όργανα, μέρη, εκκρίσεις, απεκκρίσεις, κάνει τον ερωτισμό μια αιώνια κατάρα. Δεν υπάρχει εραστής χωρίς προτιμήσεις: η διαφορά ανάμεσα σ’ αυτόν που προτιμάει τα μάτια κι αυτόν που προτιμάει τα περιττώματα, το δάκρυ ή τα ούρα, δεν είναι ουσιαστική· η προτίμηση είναι αυτή που υποδεικνύει, με διαφορετικές βαθμίδες, την ερωτική τρέλα· ο σοφός απαρνιέται κάθε ιδέα κτήσης, προτιμώντας το όνειρο της ιδανικής ακεραιότητας του πλάσματος που αγαπάει.'

  'Το ιερό φοβίζει. Όμως άλλο τόσο φοβίζει και η απουσία του, και ο κόσμος χωρίς ιερότητα, χωρίς κανόνες, χωρίς απαγορεύσεις. Ελεύθεροι, δεν μπορούμε να υπάρξουμε. Πρέπει να διαλέξουμε τι είναι αυτό που δίνει τη μεγαλύτερη παρηγοριά.'

  'Στο Μουσείο του Bolzano υπάρχει μια Ανάληψη στον ουρανό, ανάμεσα σε αγγέλους, της Μαρίας Μαγδαληνής. Θαύμα δεν είναι η ανάληψη μιας Παρθένου, αλλά η ανάληψη μιας πουτάνας.'

  'Να νοιώθεις την Επιθυμία όταν αποσπάται και ξεμακραίνει από τη σάρκα σου είναι σαν να παρακολουθείς το κορμί όταν αποσπάται από την ψυχή για να εξαφανιστεί.'

  'Διαφορά ανάμεσα σ’ έναν άγιο και έναν φιλόσοφο. Η αράχνη που συλλαμβάνει μύγες γοήτευε τον Άγιο Αυγουστίνο· ο Spinoza τις έβαζε επίτηδες μπροστά της.'


Γκουίντο Σερονέτι, Η Σιωπή του Σώματος, μτφρ. Ιρένε Μαραντέι, εκδ. Ροές 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου